قيمت 24 پاكستانى يك ميليارد دالر و از 24 افغان 48000 دالر معامله ميگردد!
عطا احمدى عطا احمدى

هفت ماه قيل از امروز در نوامبر 2011 با كشته شدن 24 سرباز پاكستانى در امتداد خط ديوراند توسط نيروهاى امريكائي، پاكستان اقدام به بستن راه اكمالاتى نيروهاى امريكا و ناتو از طريق خاك خود نمود كه در نتيجه باعث تيره شدن بيشتر روابط ميان امريكا و پاكستان بعد از كشته شدن اسامه بن لادن گرديد.

پاكستان ازهمان آغاز حادثه،  شرايط جديدى را در برابر امريكا گذاشت و تاكيد ورزيد تا زمانيكه شرايط پاكستان از جانب امريكا پذيرفته نشود راه اكمالاتى نيروهاى امريكا و ناتو را باز نخواهد كرد و چنان كرد كه گفته بود. امريكا در جريان اين كشمكش ها ناچار گرديد تا راه هاى ديگرى را براى رسانيدن مواد مورد نياز نيروهاى ناتو ازطريق آسياى ميانه جستجو نمايد ، اما عبور از اين مسير جديد براى امريكا هزينه بيشتر برميداشت و امريكا نخواست يا نميتوانست اين مسير را با مسير پاكستان تعويض نمايد.

توقف صدها عراده وسايط نقليه باربرى با تانكرهاى مواد سوخت نيروهاى امريكائى در اين فصل تابستان كه مخالفين انان حملات گسترده بهارى را آغاز نموده اند ضربهء كارآسا ميتوانست به نيروهاى ناتو و امريكا باشد، امريكا را در موقعيت خطرناك و ناگزيرى قرارداد تا دوباره به ميزمذاكره با پاكستان بنشيند.

پاكستان شرايط آتى را براى بازگشائى راه اكمالاتى نيروهاى امريكا و ناتو در برابر امريكا گذاشته بود:

-عذرخواهى رسمى دولت امريكا از دولت پاكستان و خانواده هاى قربانيان

-پرداخت 5000 دالر به جاى 250 دالر دربرابرعبور هر واسطه نقليه عامل مواد مورد ضرورت امريكا وناتو (امريكا 250 دالر از عبور هر موتر و تانكر به پاكستان مى پردازد)

- و امريكا ديگر نبايد از طيارات بدون سرنشين در خاك پاكستان استفاده كند.

اما بعد از ماه ها مذاكره،تهديد، امتيازدادن و امتيازگرفتنها بالاخره امريكا به پذيريش برخى از شرايط پاكستان تن ميدهد و هيلارى كلينتون وزير خارجه امريكا به خانواده هاى كشته شده گان تسليت گفت وازاين بابت رسمآ عذرخواهى نمود و وعده داد كه امريكا مبلغ يك ميليارد دالر را به ارتش پاكستان مساعدت مينمايد و در مقابل پاكستان پذيرفت كه به اين انسداد 7 ماهه خاتمه دهد و حركت عراده جات عملآ آغاز گرديد.

حالا چرا امريكا بعدازاينهمه مدت پذيرفت تا به برخى از خواستهاى پاكستان جواب مثبت دهد؟

اول اينكه، مسير پاكستان كوتاه ترين وارزانترين راه براى امريكا محسوب ميشود تا بتواند نيروهايش را تا سال 2014 از افغانستان خارج سازد.

دوم اينكه، مسير آسياى ميانه در حقيقت يك مسير هوائي است كه مصارف آن بيشتر ميباشد.

سوم اين مسير عملآ درساحه تحت نفوذ روسيه قرار دارد و امريكا به هيچوجه نميخواهد با ازدست دادن پاكستان در منطقه،با انتخاب اين مسير گزاف و نامطمين بارديگر سردچار باج دهى گردد.

اما انچه دردآور و تكاندهنده است اينكه بارها بار،ده ها افغان درحملات هوائي امريكا و ناتو كشته شده وهيچگاهى دولت افغانستان نتوانست جلو حملات شبانه و حملات مستقلانه ناتو و امريكا را در داخل خام افغانستان بگيرد. دولت افغانستان فقط با پرداخت (خونبها) مبلغ يكصد هزار افغانى كه معادل حدود 2000 دالر ميشود به دلجوئي بازمانده گان اين قربانيان پرداخته و هيچگاهى همچون دولت پاكستان به اقدامات عملى و موثر تپرداخته است.

پس نتيجه بايد چنين باشد كه:

قيمت 24 پاكستانى يك ميليارد دالر و 24 افغان 48000 دالر در قصر سفيد امريكا محاسبه و اجرا ميگردد.

 


July 6th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات